“Het is tijd voor een nieuwe website”, zo klonk het eind juli 2021 bij een kennismakingsgesprek op het kantoor van Assessment & Learning bureau Dé Nova. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, maar de website is hierin achtergebleven. Het design stamt uit 2017 en is door de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van webdesign door de tijd ingehaald.
UITDAGING
Creëer een nieuwe website voor Dé Nova. Zorg dat de website passend is bij de nieuwe branding en het huidige aanbod van het bedrijf -en dat gebruikers gemakkelijk door de website kunnen navigeren.
OPLOSSING
ROL
UX/UI Designer, Web Developer, Photographer & Editor
TIJD
4 maanden
TAKEN
Website ontwerp, fotografie
TOOLS
WordPress, Elementor, CSS, Photoshop, Lightroom
Onderzoek
Definitie
Prototype
Evaluatie
Resultaat
STAP 1
Ik ben begonnen met het identificeren van problemen op de huidige (oude) website. Door middel van een systematische evaluatie heb ik zowel de pijnpunten als mogelijkheden tot verbetering in kaart gebracht. Pijnpunten verschilden van verouderde design elementen tot het ontbreken van responsiveness & de aanwezigheid van dead links.
Inhoudelijk had de huidige website ook de nodige tekortkomingen. Deze kwamen aan het licht in verschillende gesprekken met de founder van Dé Nova. Zo was de website al even niet meer geüpdate -waardoor de gepresenteerde services van Dé Nova niet meer met de werkelijkheid overeenkwamen. En met de wens om meer aandacht te besteden aan een ‘online presence’ kwamen ook de wensen voor een creatievere vormgeving en een hoop nieuwe features.
Omdat ik niet bekend was met de onderwijskundige sector, heb ik een variëteit aan websites van bedrijven in deze sector bekeken om inspiratie op te doen. Ik bracht de sterke en zwakke punten van elke website in kaart. Op deze manier creëerde ik alvast een lijstje met do’s en don’ts voor het design van de nieuwe website van Dé Nova.
STAP 2
Aan de hand van de onderzoeksfase werd een lijst aan requirements opgesteld. De requirements werden terug gekoppeld naar de opdrachtgever. De uiteindelijke lijst aan requirements is leidend voor het ontwerp van de website. Onderstaand is een deel van deze lijst uitgelicht:
Om een eerste idee te schetsen van hoe de website eruit zou moeten zien, heb ik een schematische weergave van de architectuur van de website gemaakt. Het doel hiervan was om schermen en functionaliteiten te ordenen op een manier die logisch en intuïtief zou zijn voor de gebruiker. Daarnaast bood de architectuur mij handvaten voor het maken van een eerste ontwerp op papier.
STAP 3
Voor dit project heb ik een aantal snelle schetsen op papier gezet. Inspiratie haalde ik van mijn do’s & don’ts lijstje en van mijn Pinterest board. Toen ik tevreden was met de algemene structuur ben ik eigenlijk vrij snel begonnen om het geheel in Elementor te zetten. Het is toch fijn om te zien hoe de verschillende design elementen op een beeldscherm tot leven komen. Vanuit hier heb ik iteratief (en ‘op het oog’) gewerkt: gespeeld met spacing, padding, lettergroottes, etc. Er kwam dus eigenlijk weinig ‘prototyping’ aan dit project te pas.
STAP 4
Tijdens het gehele project ben ik in nauw contact gebleven met de founder van Dé Nova. Eens in de zoveel tijd planden we een feedback ronde in, om de voortgang van de website te bespreken. Op deze manier groeide de website altijd in een richting waar de opdrachtgever tevreden mee zou zijn. Bijstellingen werden na elke feedbackronde direct verwerkt.
STAP 5
Voor de nieuwe website van Dé Nova mocht ik ook de fotografie verzorgen. Voor elke webpagina werd een passende set-up gecreëerd. Ook de medewerkers van Dé Nova werden op de kiek gezet. Door de gewenste look & feel door te trekken in de foto’s, krijgt Dé Nova een website die tot in de puntjes past bij hetgeen zij willen uitstralen.
Het uiteindelijke ontwerp is creatief en intuïtief geworden. Daarnaast is de nieuwe website weer helemaal up-to-date gebracht wat betreft design trends en technische vereisten -hij kan weer even mee! Enkele final design choices uitgelicht:
Grootste uitdagingen
De uitdaging van het ontwerp van deze website zat in twee dingen.
Wat kan er beter?
Een heleboel. Ik ben perfectionistisch, en zie altijd weer kleine details die ik toch nog zou willen aanpassen. De grootste belangrijke factor zou echter toch liggen bij de evaluatie. De huidige (nieuwe) website is enkel nog geëvalueerd door het team van Dé Nova zelf. Er zijn nog geen user evaluaties uitgevoerd -terwijl deze een hoop nieuwe inzichten zouden kunnen opleveren.
What’s next?
Versie 1 van de website is inmiddels helemaal up & running. Versie 2 -met wat kleine aanpassingen en een ‘agenda & blog’ pagina- is nog in de maak. Ook wordt de Google Analytics van de website op het moment nauwkeurig in de gaten gehouden: Hoe belanden bezoekers op de website? Welke pagina’s worden het meest bekeken? Welke pagina’s presteren minder? Met de inzichten die ik hier uit verwerf, kan ik in de toekomst wellicht nog wat aan de (structuur van) de website verbeteren!